4. Onderwijs

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2020

Status 1e VGR

Status 2e VGR

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

2022

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

2021

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

2025

4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat

2022

4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden

2023

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

2022

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

2021

4.1 Onderwijs

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Op het vastgestelde programma voor 2020 staan:
De Bem/Sterrenschool - huisvesting 7 groepen (€ 3.660.000) - bouw is afgerond en wordt in het nieuwe schooljaar in gebruik genomen.
Carrousel/de Maatjes - € 1.880.261 - voorbereidingen worden getroffen om in september 2021 te starten met de verbouw. Met als gevolg dat het krediet dient te worden geïndexeerd in deze 2e voortgangsrapportage volgens de wettelijke indexeringsnormen voor 2021.

Van het programma 2019 nog afronden: ds. Jonkersschool - € 25.000 - gesprekken met het dorp zijn in volle gang. De school sloot haar deuren in augustus 2021.

In 2021 zijn de haalbaarheidsonderzoeken vervangende nieuwbouw Wissel/Tamboerijn en VO en/of Sport afgerond. Een locatiestudie voor een gymzaal is gestart. Besluitvorming over krediet volgt later dit jaar. RO procedures, zoals bestemmingsplanherziening, worden daarna opgestart.

Voorstel raad

In te stemmen met een voorstel voor de indexering van het krediet voor de Carrousel/de Maatjes.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2021

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Samen met de gemeenten Duiven en Montferland wordt de Gemeenschappelijke Regeling geactualiseerd vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2022/2023 af te ronden.

Een haalbaarheidsonderzoek van de Gemeenschappelijke Regeling (GRHVOL) naar mogelijke toekomstige huisvesting op locatie Vestersbos is afgerond in 2021. In de kadernota 2022-2025 is rekening gehouden met extra (kapitaal)lasten van de benodigde aanvullende investeringen. In het laatste kwartaal 2021 volgt het voorstel waarbij de raad gevraagd wordt de benodigde kredieten beschikbaar te stellen.

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2025

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het onderwijs heeft als kerntaak kinderen te leren lezen, zowel technisch als begrijpend lezen. Hier werken zij hard aan. Om het buitenschools lezen te stimuleren werken zij samen met de bibliotheek in het project de Bibliotheek Op School. De gemeente betaalt voor de scholen die nog niet deelnemen vanaf 2022 een deel van de kosten van de inzet van de bibliotheek op school. Daarnaast gaan we inzetten op activiteiten voor (groot)ouders van jonge kinderen die moeite hebben met de taal. Beoogd resultaat is dat laaggeletterdheid wordt aangepakt en meer (groot)ouders hun kind kunnen helpen. Het gaat bijvoorbeeld om ondersteuning van de ouders thuis bij het (voor-) lezen en taal. De hiervoor genoemde activiteiten passen binnen de uitvoeringsagenda van het onderwijskansenbeleid. De kosten kunnen uit het rijksbudget voor onderwijsachterstandenbeleid betaald worden.  

4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat

Jaar realisatie

2022

Wij streven naar een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Zevenaar. Omdat een veilige omgeving voorwaarde is voor leren en ontwikkelen, werken wij met de netwerkpartners aan een eenduidig en sluitend stelsel van afspraken ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en ander (crimineel) gedrag.
Scholen staan midden in de samenleving. Met de integrale beleidsafstemming tussen de programma’s Onderwijs, Veiligheid en  Sociaal Domein versterken we, door  de netwerksamenwerking, een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor het voortgezet onderwijs in Zevenaar. Lokale (en regionale) organisaties bundelen hun krachten om de samenwerkingsagenda: veilige en zorgzame schoolomgeving vorm te geven.   De inzet voor een (sociaal) veilige schoolomgeving betreft een co-financiering. Binnen programma 6 Sociaal Domein – Jeugdgezondheidszorg is een bestaand (integraal) gemeentelijk budget hiervoor geoormerkt.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Om de netwerksamenwerking te versterken en sociale veiligheidsproblemen op school eenvoudiger op te lossen, hebben de gemeente Zevenaar, het Liemers College en de politie basisteam Rivierenland-Oost in juni 2018 het Convenant Schoolveiligheid getekend. In de onderliggende samenwerkingsagenda 2020-2021 zijn afspraken gemaakt over de thema’s mediawijsheid, cyclisch veiligheidsbeleid en genotsmiddelen en het Jongerenwerk op School en het Schoolmaatschappelijk Werk.

Het Halt-spreekuur op locatie Landeweer van het Liemers College is in 2021 voortgezet. Halt voert één spreekuur per maand uit in de maanden maart t/m juni en september t/m november.

Vanaf begrotingsjaar 2022 komt de gemeentelijke cofinanciering in de samenwerkingsagenda Schoolveiligheid te vervallen (conform bezuinigingsvoorstel 18). De activiteiten van het Jongerenwerk op School en het Schoolmaatschappelijk Werk worden in 2022 en 2023 voortgezet en gefinancierd vanuit de gemeentelijke middelen voor het Nationaal Programma Onderwijs.

4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden

Jaar realisatie

2023

We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont!

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het Regionaal programma volwasseneneducatie 2021 is vastgesteld door het regionaal Portefeuillehoudersoverleg Onderwijszaken. De focus ligt op het bereiken van meer laaggeletterde inwoners met Nederlands als moedertaal (NT1). Met daarin specifieke aandacht voor ouders van jonge kinderen. We werken nauw samen met de onderwijspartners en kinderopvangorganisaties om taalachterstand bij kinderen én ouders te signaleren en aan te pakken. Hiermee werken we samen aan de doelstelling uit het onderwijskansenbeleid om laaggeletterdheid In Zevenaar met minimaal 1% te verlagen.

Het Taalhuis de Liemers vormt een steeds sterker samenwerkingsnetwerk tussen aanbieders van volwasseneneducatie. Doel is om taaleducatie in samenhang met elkaar te organiseren, om deelname voor onze inwoners zo laagdrempelig mogelijk te maken. De versterking van de samenwerking tussen de RSD en het Taalhuis heeft er toe geleid dat meer inwoners in educatieaanbod zijn ingestroomd.

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De harmonisatie peuterspeelzaalwerk/kinderopvang is doorgevoerd en de kosten kunnen binnen de budgetten peuterspeelzaalwerk en onderwijsachterstandenbeleid worden opgevangen. Dit is conform uw eerdere besluit.

4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME)

4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu

Jaar realisatie

2021

De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Niet volgens plan

Door corona zijn er geen lesactiviteiten en excursies georganiseerd, geen dieren uitgeleend en geen gastlessen gegeven. Wel is de uitleen van leskisten en materialen (deels) doorgegaan.

Voorstel raad

Na de zomervakantie verwachten we de werkzaamheden voor het grootste deel weer op te kunnen pakken.

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2021 13:51:56 met de export van 09/22/2021 08:51:26