Thema's

5. Mobiliteit en bereikbaarheid

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2022

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

Status

De aanbesteding van het 2e viaduct 7Poort bevindt zich in de afrondende fase. Na de zomer 2021 start de realisatie en net voor de zomer 2022 kan naar verwachting het 2e viaduct 7Poort in gebruik worden genomen.

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2020

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
U heeft het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en kunnen we schadeclaims verwachten.  

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims leiden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10 km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten dekken wij uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ dat aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor we mogelijk kosten kunnen besparen en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding, vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder parkeren automobilisten op de Halve Maan op de rijbaan. Na de herinrichting kunnen zij alleen nog parkeren in de parkeervakken.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, waarmee de Kop van Tolkamer op de kaart wordt gezet.

Stand van zaken

Status

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
Op diverse wegen hebben wij slijtlagen aangebracht om de wegen weer veilig te maken. In 2019 hebben we alle asfalteringswerkzaamheden afgerond. Dit vraagt continue aandacht.

Vervangen brug Eltenseweg
Het onderzoek naar tijdelijke maatregelen om de brug Eltenseweg weer open te stellen voor vrachtverkeer hebben wij afgerond met een positieve conclusie. Dit houdt in dat wij inmiddels met behulp van tijdelijke maatregelen de brug weer voor minimaal 3 jaar toegankelijk hebben gemaakt voor al het verkeer inclusief het zware vrachtverkeer. Er spelen diverse ontwikkelingen en plannen bij onze oosterburen Kreis Kleve. Voor dit gebied stellen wij dan ook samen met Kreis Kleve een integraal plan op. Dit biedt Europese subsidiemogelijkheden. De uiteindelijke vervanging voorzien wij nu in 2023 in verband met de aanleg van de Betuweroute op Duits grondgebied. De exacte locatie van de Betuweroute is nog niet bekend. Deze route kan invloed hebben op de locatie van de brug. Wij monitoren 3 keer per jaar op de veiligheid van de constructie van de brug. Op dit moment is de brug nog in prima technische staat met de uitgevoerde tijdelijke maatregelen.

Reconstructie Halve maan Lobith
In juni 2020 zijn wij gestart met de uitvoering van de werkzaamheden. Dit werk is afgerond.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In november 2018 heeft u een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld. Daar hebben wij diverse onderzoeken voor uitgevoerd. Oorspronkelijk hadden we het voornemen om in 2020 te starten met de herinrichting. Uit inspecties van de riolering bleek dat een groot deel van de riolering vervangen moest worden. Dit heeft tot aanzienlijke vertraging geleid en een heroverweging van de aanpak. We maken nu een integraal plan voor de herinrichting van heel Tolkamer inclusief Tuindorp gecombineerd met de vervanging van de riolering. Middelen voor vervanging van de riolering komen pas beschikbaar via het Watertakenplan in 2021. Dit betekent dat wij in 2022 starten.   

Wegenlegger
Een ontwerp-wegenlegger is gezonden naar GS van de provincie Gelderland ter vaststelling. Inmiddels heeft GS de Wegenleger vastgesteld.

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

Jaar realisatie

2027

In de huidige coalitieperiode (en verder) gaan we bestaande wegen herinrichten en voeren we planstudies uit naar nieuwe wegen. In een aantal gevallen heeft u al een krediet beschikbaar gesteld voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investeringen hebben betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken; nagenoeg gereed)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam (gereed)
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

Status

Advies en planvorming A15 en A12.
Het is wachten op de uitspraak van de Raad van State (RvS). Daar waar mogelijk zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd. Daarnaast zijn inrichtingsplannen verder uitgewerkt en afgestemd met aangrenzende ontwikkelingen. Wij blijven intensief afstemmen met de buurgemeenten en andere belangrijke stakeholders en partners. Zodra er een positieve uitspraak van de RvS is, worden de werkzaamheden intensiever opgepakt.

Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam.
Het project is nagenoeg afgerond. Er zijn nog enkele openstaande punten die in afronding zijn. Deze gaan met name over grondoverdracht en inrichting terreinen. Naar verwachting wordt het project in het 4e kwartaal van 2021 afgerond.

Onderzoek PlanMER Witte Kruis (verbinding Gelders Eiland met A12).
De eerste fase is afgerond en heeft geresulteerd in een rapport met een integraal probleemanalyse. Samen met de provincie zijn wij gestart met de tweede fase: het in beeld brengen van de verschillende oplossingen. In juni hebben de bestuurders van de provincie en gemeente ingestemd om een drietal varianten verder uit te werken met een kostenindicatie. Eind 2021 vindt hierover bestuurlijke besluitvorming plaats.

Voorbereiding reconstructie weg Hengelder.
Dit project is afgerond.

Voorbereiding reconstructie Arnhemseweg.
Dit project is afgerond.

Uitvoering reconstructie Hengelder.
Het project is afgerond

Uitvoering reconstructie Arnhemseweg.
Het project is afgerond.

Oversteek Douwes Dekkerstraat.
Het project is afgerond.

Planvorming Herinrichting Doesburgseweg.
Dit wordt opgepakt nadat de uitspraak van de Raad van State over het project ViA15 bekend is én voordat de afsluiting van de Griethse Poort plaatsvindt.

Planvorming Herinrichting Edisonstraat.  
Wij onderzoeken welke maatregelen (tijdelijk) genomen kunnen worden om het toekomstig verkeer via de Edisonstraat te begeleiden totdat de aanpassingen aan de Griethse Poort en Doesburgseweg klaar zijn.

Planvorming Herinrichting Mercurion.
Dit pakken wij op nadat de Griethse Poort afgesloten is.

Monitoring geluid/fijnstof/trillingen A12/A15.
Er vindt onderzoek plaats naar de effecten van de nieuwe infrastructuur voor de omgeving in Zevenaar. Er is gestart met een nulmeting. Vervolgens is er een meting gedaan nadat de Arnhemseweg en weg Hengelder gereed zijn gekomen. De volgende meting vindt plaats na voltooiing van het project A15/A12.

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in uitvoering.
Betreft de afstemming tussen en uitvoering van de diverse infrastructurele projecten die in voorbereiding of uitvoering zijn zowel intern als extern en regionaal (buurgemeenten en andere stakeholders). Afstemming vindt, in goed overleg, plaats en heeft zijn nut bewezen. De komende jaren moet dit voorgezet worden, waarbij de intensiteit afhankelijk is van de planning van de diverse projecten.

Herinrichting Babberichseweg als fietsstraat.
Er is gestart met de voorbereidende onderzoeken en verkeerskundige ontwerpen als basis voor het ontwerp met de bijbehorende begroting. Hieruit blijkt dat aanvullende subsidie nodig is voor de haalbaarheid. Dit wordt voorgelegd aan de provincie.

2.1.4 Investeren in veilige wegen

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Jaar realisatie

2022

Parkeerautomaten
Wij hebben de parkeerautomaten in 2019 vervangen. Na evaluatie en ontwikkelingen zoals belparkeren en invoeren kraskaarten voor bezoekers in gebied A, lijkt de huidige situatie qua aantal parkeerautomaten te volstaan.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
I n het kader van de digitalisering en om eventuele veranderingen in het parkeer/uitgiftebeleid aan te brengen willen wij een parkeeronderzoek laten uitvoeren. Dit onderzoek is essentieel om de parkeersituatie en parkeerdruk in het centrum en de schil goed in kaart te brengen en daardoor veranderingen te kunnen doorvoeren. Dit is een van de basisonderdelen voor de digitalisering en veranderingen in het beleid.

Parkeerbeleid
Wij streven er naar het parkeerbeleid in samenspraak met bewoners, ondernemers en bezoekers in 2021/2022 te actualiseren.

Stand van zaken

Status

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In het kader van de digitalisering en om eventuele veranderingen in het parkeer-/uitgiftebeleid aan te brengen willen wij een parkeeronderzoek laten uitvoeren. Dit staat in september 2021 gepland. Dit onderzoek is essentieel om de parkeersituatie en parkeerdruk in het centrum en de schil daaromheen goed in kaart te brengen en daardoor veranderingen te kunnen doorvoeren. Door de situatie rondom corona kon dit onderzoek niet eerder worden gehouden. Dit is een van de basisonderdelen voor de digitalisering en veranderingen in het beleid.
Tegelijkertijd zal er een nieuwe applicatie moeten worden aangeschaft, aangezien de huidige leverancier de applicatie niet meer ondersteunt vanaf 1-1-2022. De aanbesteding voor dit nieuwe systeem zal in het 4e kwartaal 2021 plaatsvinden. De verwachting is dat de implementatie van dit systeem in combinatie met de digitalisering van de parkeervergunningen in de loop van 2022 wordt doorgevoerd.

Parkeerbeleid
Wij streven er naar het parkeerbeleid in samenspraak met bewoners, ondernemers en bezoekers in 2022 te actualiseren.

3.1 Versterken economische ontwikkeling

3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied

Jaar realisatie

2020

Het buitengebied van de Zevenaar is nog niet voorzien van snel en betrouwbaar internet. In oktober 2018 hebben de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen de samenwerking afgerond, omdat de mogelijkheden om glasvezel in het buitengebied aan te laten leggen inzichtelijk waren gemaakt. Twee marktpartijen  hebben onafhankelijk van elkaar interesse getoond in  de aanleg van glasvezel in het buitengebied.

Stand van zaken

Status

Er zijn momenteel twee glasvezelbedrijven bezig met de aanleg van glasvezel in het buitengebied van onze gemeente. Gedeelten van het buitengebied zijn inmiddels van glasvezel voorzien. Voor alle deelgebieden geldt dat de basisinfrastructuur nagenoeg volledig gereed is. Voor de glasvezelcentrales in Herwen, Tolkamer en Spijk was het glasvezelbedrijf nog in afwachting van een vergunning van het waterschap. Deze is inmiddels verleend. Ondertussen is het glasvezelbedrijf volop bezig met het realiseren van de overige huisaansluitingen. Hiervoor worden afspraken gemaakt met de betreffende bewoners. Hier is het glasvezelbedrijf nog wel een aantal maanden mee bezig om dit af te ronden. In het najaar zijn de aansluitingen in het Zevenaars en Angerlo 's Broek aan de beurt.

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2021 13:51:56 met de export van 09/22/2021 08:51:26