Thema's

2. Sociaal domein en leefbaarheid

1.1 Beperken en bestrijden van branden, rampen en zware ongevallen

1.1.1 Verbeteren eerste hulpverlening in alle kernen

Jaar realisatie

2022

Wij stimuleren inwonerinitiatieven die ontstaan om het Zevenaarse AED-netwerk te vergroten.

Stand van zaken

Status

In overleg met de VGGM starten wij een promotiecampagne op met als doel burgerhulpverlening beter op de kaart te zetten.

1.2 Bewaken van de openbare orde en veiligheid

1.2.1 Bestrijden ondermijning

Jaar realisatie

2022

We nemen preventieve en repressieve maatregelen om vermenging van de onderwereld met de bovenwereld tegen te gaan. Het ondermijningsbeeld voor Zevenaar hebben wij in 2018 opgeleverd. Naar aanleiding van dit beeld stellen we een plan van aanpak op en voeren we de eerste acties uit. Verder verwachten wij een toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden voor het bestrijden van ondermijning.

Stand van zaken

Status

De aanpak van ondermijning staat. We voeren preventieve en repressieve acties uit. De weerbaarheidsscan vanuit het RIEC geeft ons aanbevelingen waar we kunnen verbeteren. Dan gaat het om onder andere bewustwording creëren bij collega's en het opstellen van een communicatiestrategie. Repressief loopt het kernteam ondermijning. Deze vaste kern met interne en externe partners voert op een kleinschalige manier controles uit, ten minste een keer in de zes weken.

1.2.2 Vergroten veiligheid in de gemeente

Jaar realisatie

2022

We zetten in op en ondersteunen initiatieven van inwoners zoals buurtpreventie in de vorm van Buurtpreventie WhatsApp-groepen. We willen in het kader van buurtpreventie de WhatsAppgroepen verder professionaliseren. Hierbij brengen we beheerders uit verschillende groepen met elkaar in contact, waardoor een groter netwerk ontstaat, waarin beheerders van elkaar kunnen leren. De groepen op het Gelders Eiland moeten hiervoor nog een inhaalslag maken. We ondersteunen, bestendigen en faciliteren minimaal 6 nieuwe inwonersinitiatieven op het gebied van sociale veiligheid.
Vanuit de gebiedsteams zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlast gevende personen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is hierin van cruciaal belang.

Stand van zaken

Status

Het organiseren van Buurtwhatsapp-bijeenkomsten is de afgelopen periode niet mogelijk geweest. Samen met de politie bedenken we alternatieven om de inwoners betrokken te houden voor een veilige en prettige woonomgeving.
Vanuit de gebiedsteams zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlast gevende personen. De verbinding tussen zorg en veiligheid is gemaakt, maar verdient nog aandacht. De werkwijze Aanpak Voorkoming Escalatie is geïmplementeerd, maar door de ontwikkelingen in het sociaal domein moet dit beter geborgd worden. Extra aandacht is er voor de aanpak personen met verward gedrag. Daartoe is een nieuw samenwerkingsconvenant opgesteld met de politie en waarmee we de onderlinge samenwerking verbeteren. Samen met de politie en het gebiedsteam monitoren we de meldingen en sturen we adequate oplossingen.

4.1 Onderwijs

4.1.1 Opstellen integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijs

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen

Jaar realisatie

2022

We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging.

Stand van zaken

Status

Op het vastgestelde programma voor 2020 staan:
De Bem/Sterrenschool - huisvesting 7 groepen (€ 3.660.000) - bouw is afgerond en wordt in het nieuwe schooljaar in gebruik genomen.
Carrousel/de Maatjes - € 1.880.261 - voorbereidingen worden getroffen om in september 2021 te starten met de verbouw. Met als gevolg dat het krediet dient te worden geïndexeerd in deze 2e voortgangsrapportage volgens de wettelijke indexeringsnormen voor 2021.

Van het programma 2019 nog afronden: ds. Jonkersschool - € 25.000 - gesprekken met het dorp zijn in volle gang. De school sloot haar deuren in augustus 2021.

In 2021 zijn de haalbaarheidsonderzoeken vervangende nieuwbouw Wissel/Tamboerijn en VO en/of Sport afgerond. Een locatiestudie voor een gymzaal is gestart. Besluitvorming over krediet volgt later dit jaar. RO procedures, zoals bestemmingsplanherziening, worden daarna opgestart.

4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs

Jaar realisatie

2021

We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen.

Stand van zaken

Status

Samen met de gemeenten Duiven en Montferland wordt de Gemeenschappelijke Regeling geactualiseerd vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (2015). Dit proces verwachten wij in 2022/2023 af te ronden.

Een haalbaarheidsonderzoek van de Gemeenschappelijke Regeling (GRHVOL) naar mogelijke toekomstige huisvesting op locatie Vestersbos is afgerond in 2021. In de kadernota 2022-2025 is rekening gehouden met extra (kapitaal)lasten van de benodigde aanvullende investeringen. In het laatste kwartaal 2021 volgt het voorstel waarbij de raad gevraagd wordt de benodigde kredieten beschikbaar te stellen.

4.1.4 Organiseren brede basisvoorziening voor jongste kinderen

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand

Jaar realisatie

2025

Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven.

Stand van zaken

Status

Het onderwijs heeft als kerntaak kinderen te leren lezen, zowel technisch als begrijpend lezen. Hier werken zij hard aan. Om het buitenschools lezen te stimuleren werken zij samen met de bibliotheek in het project de Bibliotheek Op School. De gemeente betaalt voor de scholen die nog niet deelnemen vanaf 2022 een deel van de kosten van de inzet van de bibliotheek op school. Daarnaast gaan we inzetten op activiteiten voor (groot)ouders van jonge kinderen die moeite hebben met de taal. Beoogd resultaat is dat laaggeletterdheid wordt aangepakt en meer (groot)ouders hun kind kunnen helpen. Het gaat bijvoorbeeld om ondersteuning van de ouders thuis bij het (voor-) lezen en taal. De hiervoor genoemde activiteiten passen binnen de uitvoeringsagenda van het onderwijskansenbeleid. De kosten kunnen uit het rijksbudget voor onderwijsachterstandenbeleid betaald worden.  

4.2 Kinderopvang

4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang

Jaar realisatie

2022

Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders.

Stand van zaken

Status

De harmonisatie peuterspeelzaalwerk/kinderopvang is doorgevoerd en de kosten kunnen binnen de budgetten peuterspeelzaalwerk en onderwijsachterstandenbeleid worden opgevangen. Dit is conform uw eerdere besluit.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

Status

We hebben regelmatig overleg met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele (landelijke) ontwikkelingen en vraagstukken. De in 2020 nieuw geformuleerde ambities, doelen en resultaten leiden tot veranderingen in producten en activiteiten, die verwerkt worden in de prestatieafspraken bij de subsidieverlening. De door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 vormen daarbij twee belangrijke documenten.

Caleidoz en andere maatschappelijke partners, zoals MEE, Santé Partners en Kunstwerk! werken samen aan activiteiten, zoals het Financieel Trefpunt. Hierbij helpen zij preventief inwoners met vragen en knelpunten op financieel gebied. Ook zijn er netwerken met partners (professioneel en vrijwillig) die rondom thema's zoals eenzaamheid en dementie samenwerken.

Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

Status

De organisatie voert een aantal activiteiten uit om de instroom in jeugdzorg te verminderen. Namelijk het uitvoeren van de POH jeugd GGZ bij bijna alle huisartsen van Zevenaar, het subsidiëren van het Omgangshuis en Buurtgezinnen. Daarnaast investeren we ook in de samenwerking tussen onze consulenten en de partners in het jeugdzorgveld. We krijgen hierdoor meer inzicht in de verwijzingen die gedaan worden naar jeugdzorg, en daarmee meer handvatten om gerichter te kunnen sturen op vermindering van instroom. De contractmanager en de beleidsmedewerker jeugdzorg sluiten aan bij de regionale contractgesprekken met de aanbieders die veel zorg leveren in onze gemeente en agenderen onze goede- en verbeterpunten vanuit de samenwerking en contractmanagement. Wanneer het nodig is organiseren we een lokaal gesprek met een aanbieder.

Voor de Wmo geldt dat er proactief toezicht op de contracten en signaalgestuurd toezicht is ingericht. Toezicht kwaliteit Jeugd is landelijk georganiseerd en wordt uitgevoerd door het IGJ. Het toezicht op het gebied van rechtmatigheid voor Wmo en Jeugd wordt in 2021 ingericht op basis van de regionale afspraken. Dit moet leiden tot kwalitatief goede zorg en het geld dat contractueel is afgesproken.

6.2.2 Stimuleren en ontwikkelen van preventieve activiteiten

Jaar realisatie

2020

Stand van zaken

Status

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven.

Stand van zaken

Status

Het expertisecentrum Mantelzorg Zevenaar is door een taakstellende bezuiniging gestopt per 1 januari 2021. Er wordt via meer praktische vormen invulling gegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers, in bestaande structuren, activiteiten en met ketenpartners. Belangrijke elementen zijn respijtzorg, informatie en ondersteuning, collectieve activiteiten. Dit is gerelateerd aan de aanbevelingen uit het rapport 'Samen sterk voor mantelzorgers'. In de raadsinformatiebrief 2021-001 is uitleg gegeven over de invulling van de ondersteuning van mantelzorgers in 2021.  

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

Stand van zaken

Status

Sinds 2019 is een werkgroep van sleutelpersonen binnen Zevenaar actief die jaarlijks een vrijwilliger voordraagt voor de Zevenaarse vrijwilligersprijs.

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

Jaar realisatie

2023

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda.
Jeugd en Wmo:
•   Doorontwikkeling toezicht en handhaving zorg Jeugd en Wmo
•   Actualisatie beleid Sociaal Medische Indicatie
•   Doorlopende voorlichting over beschikbaarheid clientondersteuning
•   Voorkomen eenzaamheid
•   Inzetten op E-health bij zorgaanbod
Wmo:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie decentralisatie beschermd wonen
•   Lokale aanbestedingen Wmo (huishoudelijke ondersteuning zonder regie en hulpmiddelen)
•   Activiteiten gericht op ouderenbeleid (focus op voorkomen eenzaamheid,  zelfredzaamheid 75+ en ouderenmishandeling)
•   Inrichting samenwerkingsketen Dementie
•   Borgen van bemoeizorgtrajecten (ggz)
Jeugd:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie van activiteiten Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming
•   Uitvoeren regionaal Transformatieplan Jeugd (o.a. thema’s complexe scheidingen,  versterken lokale toegang en jeugdhulp met verblijf)

Stand van zaken

Status

Ook in 2021 hebben we in de uitvoering van beleid binnen het sociaal domein te maken gehad met de beperkende factoren van Corona en ook de taken die we in het kader van In het kader van de onderwerpen die op de uitvoeringsagenda Jeugd en Wmo zijn opgenomen is te melden dat wij nog volgens planning lopen. Op dit moment is de stand van zaken als volgt: We hebben een cliëntervaringsonderzoek over 2020 uitgevoerd. De analyse hiervan wordt nog afgerond en de bevindingen gaan we nog met u delen. De doorontwikkeling toezicht en handhaving Jeugd en Wmo is onder handen en is voor 2021 projectmatig opgepakt in combinatie met de kwaliteitsslag die we binnen de toegang aan het implementeren zijn. Implementatie vindt in het vierde kwartaal plaats. De aanbesteding hulpmiddelen WMO bevindt zich ook in de implementatiefase. Zie hiervoor actualisatie bestaand beleid voor de effecten hiervan. We hebben het onderwerp voorkomen eenzaamheid in het afgelopen jaar veelal gekoppeld aan de activiteiten in verband met Corona. Ten aanzien van de activiteiten in het kader van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming en het regionaal Transformatieplan Jeugd zijn onder handen, wel melden we ook dat hierbij ook in afwachting zijn van de landelijke discussie ten aanzien van de landelijke ontwikkelingen rondom de toekomst van het jeugdzorgstelsel.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2024

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten.
De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie voor Werk en Inkomen in de regio die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

Status

Evaluatie Businesscase RSD 2019-2020/Bestuurlijke opdracht RSD 2021-2023
In de raadsvergadering van 2 juni 2021 heeft  behandeling van dit onderwerp plaatsgevonden. De raad heeft hierbij kennis genomen van de Evaluatie Businesscase RSD 2019-2020 en de RSD voor het tijdvak 2021-2023 de volgende opdracht meegegeven:
- Blijf de focus leggen op mensen met perspectief op werk.
- Geef extra aandacht aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking en aan jongeren tot 27 jaar.
- Geef de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter.
- Focus bij de besteding van de extra middelen van Rijk en provincie op de uitvoering en de resultaten voor de Liemerse inwoners. Investeer hiervoor in de samenwerking
 binnen de Arbeidsmarktregio Midden- Gelderland.
- Benut de verkregen positie als netwerkorganisatie voor de realisering van de bestuurlijke opdracht.
- Blijf binnen de financiële kaders.

6.3.2 Uitvoeren Agenda Economie en Participatie

Jaar realisatie

2020

Samen met de gemeenten Westervoort en Duiven realiseren wij "de Liemerse ambassade" waarin wij nauw samenwerken met onderwijspartners en ondernemers. Alle deelnemende gemeenten investeren hier €1,- per inwoner. Voor ons komt de bijdrage neer op afgerond €44.000 welke wij dekken uit het participatiebudget dat wij hiervoor reeds ter beschikking hebben. Derhalve wordt de gemeenteraad niet gevraagd om aanvullend budget ter beschikking te stellen.
In de tweede voortgangsrapportage meldde wij u al dat het project Liemerse ambassade op schema ligt en naar verwachting op 1-1-2020 zal worden gerealiseerd. Het Leer en ontwikkelcentrum  -ook genoemd in de agenda werk en economie- maakt onderdeel uit van de businesscase RSD en wordt op dit moment ontwikkelt. Wij hebben ondertussen de contacten met onderwijspartners, ondernemers en andere overheden verder geintensiveerd zodat gezamenlijke belangen gemakkelijker behartigt kunnen worden. Kortom: de agenda werk en economie is volop in uitvoering.

Stand van zaken

Status

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

Status

De voorbereiding en implementatie van de nieuwe Wet Inburgering vanaf 2022 is volop gaande. Aanpassingen van het inburgeringsstelsel moeten ervoor zorgen dat gemeenten betere mogelijkheden krijgen om zoveel mogelijk nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk en op het vereiste taalniveau te krijgen. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs.

Vanwege de verhoogde taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2021 is de kans groot dat we de taakstelling dit jaar niet kunnen realiseren. Samen met de woningcorporaties blijven wij ons sterk maken voor passende en tijdige huisvesting voor de statushouders die aan onze gemeente gekoppeld worden. Naar aanleiding van uw aangenomen motie hebben wij bij het rijk aandacht gevraagd voor de problematiek van voldoende sociale huurwoningen voor het huisvesten van statushouders. Daarnaast neemt de gemeente deel aan de tijdelijke regeling ‘Financiële impuls versnelde huisvesting grote gezinnen vergunninghouders’. Wij hopen hiermee een groot gezin van tien personen dat gekoppeld is aan onze gemeente te kunnen huisvesten en begeleiden.

6.3.4 Uitvoeren Minimabeleid (inclusief schuldhulpverlening)

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2023

Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij?

Stand van zaken

Status

Volgens plan.
Met het steeds uitstellen van de inwerkingtreding van de wet wordt de planning opgeschoven. Volgens de laatste berichten treedt de wet nu in werking op 1 juli 2022. De Omgevingswet heeft invloed op het gehele ruimtelijke domein en heeft de nodige raakvlakken met het sociale domein. De voorbereiding op het omgevingsplan (van rechtswege), het maken van het omgevingsplan, en de verbetertrajecten van de diverse werkprocessen zoals vergunningverlening zijn grote opgaven. Een belangrijk aandachtspunt is de noodzakelijke digitaliseringsslag die wordt gemaakt en de gevolgen voor het ICT-beheer bij (volledig) digitaal werken en werken met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Periodiek wordt de gemeenteraad op de hoogte gesteld van de stand van zaken, welke stukken ter vaststelling worden voorgelegd met de planning daarbij.
De financiën voor de invoering van de Omgevingswet zijn nog voldoende geborgd in de begroting.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2027

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

Status

De regie op woningbouwprogramma is een continue proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden.
De lokale overheid speelt bij het aanbieden van voldoende woongelegenheid een belangrijke regierol. Wij gaan samen met marktpartijen en woningcorporaties ervoor zorgen dat binnen de gemeente goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. Om de behoefte in te vullen bieden wij een gedifferentieerd woningbouwprogramma aan en zetten wij in op kwaliteit (bouwen naar behoefte).
Voor een actueel beeld houden wij om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren in de loop der jaren. En wordt de Liemerse woonagenda regelmatig geactualiseerd. Als verdieping op het regionale woningmarktonderzoek hebben wij een onderzoek “ontwikkeling (sociale) woningvoorraad” laten uitvoeren. Met dit onderzoek is verder ingezoomd op de gemeente en op de kernen. Gezien het onderzoek constateren wij dat de gemeente nog een forse opgave heeft maar de uitkomsten in lijn zijn met de vorige onderzoeken en het ingezet beleid (50% betaalbaar waarvan 25% sociaal, sturing op woningbouw/ richtlijnen notitie, afspraken in de woondeal enz.).
Met deze afspraken zetten wij in op 50% betaalbaar bouwen waarvan 25% sociaal (bij zachte projecten van 20 woningen of meer). Bij betaalbaar bouwen zijn in de Liemers vergaande afspraken gemaakt uitgaande van € 250.000, - i.p.v. de NHG-grens. Wel moeten we constateren dat de gemeente te maken heeft met veel harde plannen (met vastgestelde bestemmingsplannen) waarvan de afspraken al vastliggen en die niet geheel aansluiten op de betaalbaarheid afspraken. Bij wijzigingsverzoeken van het bestemmingsplan vormen deze afspraken wel de basis, zoals bij BAT fase II.  Wij houden u regelmatig op de hoogte van de ontwikkeling met betrekking tot de woningbouwplannen.

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Jaar realisatie

2020

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten.

Stand van zaken

Status

Op 19 mei 2020 heeft het college‎ ingestemd met de gebiedsvisie voor het centrum van Lobith “Lobith Dorpshart”. Op basis van de visie, in samenspraak met de gevormde klankbordgroep concretiseren we de plannen verder, zodat de plannen uiterlijk voor 31 december 2021 (we hebben uitstel van de subsidie Sterk Bestuur gekregen) kunnen worden uitgevoerd. Hierbij leggen we de focus in eerste instantie op het realiseren van een kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte op het Marktplein (parkeren en muziekkoepel). De werkzaamheden lopen volgens planning.

8.4 Handhaving

8.4.1 Uitvoeren doortastend handhavingsbeleid

Jaar realisatie

2019

Stand van zaken

Status

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2021 13:51:56 met de export van 09/22/2021 08:51:26