0. Bestuur en ondersteuning

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2020

Status 1e VGR

Status 2e VGR

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

2022

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

2022

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

2022

0.1.4 Corona herstelplan

2023

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

2022

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

2023

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

2023

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

2022

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

2022

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

2022

0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording

2023

0.1 Goed bestuur

0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur

Jaar realisatie

2022

We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Bijsturing raad

Bijsturing raad

Niet volgens plan

Kijkend naar de bestuurscultuur is er een cultuurkant en een instrumentele kant. De cultuurkant gaat over het elkaar ontmoeten binnen en buiten de vergaderingen, de instrumentele kant zijn bijvoorbeeld verordeningen die zijn vernieuwd.
De cultuurkant komt mede door het digitale vergaderen nog niet goed uit de verf. Het blijkt heel lastig om stappen te maken in verbetering van de cultuurkant zonder elkaar fysiek te ontmoeten. Het hele jaar vergaderen de raadscommissies en de gemeenteraad al digitaal. Hoewel iedereen inmiddels wel gewend raakt aan het middel van digitaal vergaderen, ervaren de meeste deelnemers het als een gemis dat we elkaar niet ontmoeten. “Hard op de zaak en zacht op de mens” is niet mogelijk als je na afloop van de vergadering de computer afsluit. Doordat we elkaar niet fysiek ontmoeten, ontstaan er soms irritaties die niet direct ná de vergadering uitgesproken worden.
Het begin van het zomerreces is gevierd met een fietstocht voor de raad en het college richting Rhederlaag. Onderweg was er ruimte voor enige uitleg over de omgeving en konden er bij verschillende horeca gelegenheden een hapje en een drankje worden genuttigd. Deze bijeenkomst werd zeer op prijs gesteld, niet in de laatste plaats omdat veel raadsleden elkaar weer voor het eerst sinds lange tijd fysiek ontmoeten. De hoop is er op gevestigd dat in het laatste kwartaal van 2021 het weer mogelijk zal worden om fysiek te vergaderen en andere bijeenkomsten te beleggen.
Aan de instrumentele kant hebben we wel stappen kunnen zetten. De gemeenteraad heeft in juni de ‘gedragscode voor de gemeenteraad’ inclusief een protocol ‘wat te doen bij vermoedens van integriteitsschending’ vastgesteld. In een kleine werkgroep bestaande uit een raadslid, de burgemeester, de griffier en een externe deskundige, is een ‘werkwijze voor geheimhouding’ opgesteld die ook in juni door de raad is vastgesteld. In het najaar zullen er workshops gehouden worden over integriteit en geheimhouding.
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 heeft de gemeenteraad besloten zelfstandig een aantal bijeenkomsten te organiseren over het raadswerk met als doel om geïnteresseerde inwoners te informeren. De vijf bijeenkomsten, genaamd Raad & Daad, worden tot nu toe digitaal gehouden. Iedere bijeenkomst wordt voorbereid door 2 raadsleden met assistentie van de griffie.
Het Presidium heeft opdracht gegeven om een werkgroepje te vormen dat zich gaat buigen over de manier waarop de inspraak in de commissies is geregeld en of daar verbeteringen mogelijk zijn. Waar mogelijk zal daar in het najaar mee geëxperimenteerd worden.

Alles afwegend zien we genoeg lichtpunten om de knop op oranje te zetten.

Voorstel raad

Voorstellen voor verbetering komen via het Presidium naar de raad toe. De raad is zelf mede verantwoordelijk voor een goede en open sfeer in alle raadsbijeenkomsten. Raadsleden kunnen en mogen elkaar daarbij, indien nodig, op aanspreken.

0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente

Jaar realisatie

2022

We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie.

We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.

  • Nieuw beleid ontwikkelen we samen met inwoners. We betrekken hen in een vroeg stadium.
  • Bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen worden initiatiefnemers verantwoordelijk om in een vroeg stadium met de omgeving te overleggen. We faciliteren waar nodig.
  • We delen goede voorbeelden van participatie met elkaar en met onze samenleving.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Doeduiten
In deze coronatijd wordt minder gebruikgemaakt van de Doeduiten.

Contacten met dorpen en wijken
Eind maart zijn 14 Coronabomen in alle kernen (en Tuindorp en Ooij) geplant. Deze (walnoot)bomen herinneren aan deze bijzondere tijd. De locaties zijn in overleg met de dorpsraden bepaald. Ook is er een fietstocht langs alle bomen gerealiseerd.

Inwonerspanel Zevenaar verbindt
Met het inwonerspanel vragen wij inwoners om 2 tot 4 keer per jaar hun mening te geven over diverse onderwerpen. Dit doen zij door zich via internet aan te melden. Er zijn ruim 500 inwoners aangesloten bij het inwonerspanel. In maart 2021 hebben we het inwonerspanel ingezet voor vragen over afvalinzameling.

Nieuwe vormen van participatie
De coronatijd vraagt om nieuwe, niet altijd meest effectieve, vormen van inwonersparticipatie. Het is belangrijk om bewoners te blijven betrekken bij nieuwe ontwikkelingen. Om die reden zijn informatieavonden digitaal georganiseerd, zoals bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van Waayakkers, Vestersbos en de vastgoedlocaties. Omwonenden worden persoonlijk uitgenodigd, kunnen informatie vinden op de projectpagina en kunnen ook via een digitaal formulier op de website hun reactie achterlaten. Door middel van filmpjes en afbeeldingen wordt zo goed mogelijk in beeld gebracht wat de plannen zijn en waarover de mensen kunnen meepraten. Daarnaast wordt een pilot uitgevoerd bij de revitalisering van Angerlo, via een digitaal platform kunnen inwoners op een kaart hun opmerkingen meegeven.

Kinderburgemeester
Ondanks Corona was onze kinderburgemeester Jasmijn actief. Zo heeft ze meegeholpen bij Worldcleanupday, de opening van de nationale voorleesweken en de lancering van de nieuwe geschiedenisapp Bakens. Daarnaast heeft Jasmijn in maart kinderen en jongeren opgeroepen om gedichten te schrijven over hun gevoelens over Corona. Dit heeft 5 mooie gedichten opgeleverd die in poster, in abri’s en in de krant worden gedeeld. Eind april heeft Jasmijn samen met de burgemeester jeugdlintjes uitgereikt aan kinderen of jongeren die zich de afgelopen tijd op een bijzondere manier hebben ingezet. Het eerste jaar van Jasmijn zit er inmiddels op. Er is een nieuwe wervingscampagne gevoerd en Jasmijn kan het stokje in september overdragen aan haar opvolger Loid.

18 jarigen
Als je 18 wordt verandert er veel. Je mag stemmen, je kunt je inschrijven voor een huurwoning maar je moet ook een zorgverzekering afsluiten. Je bent nu echt ‘volwassen’ 😊. Voor het programma Zevenaar Verbindt willen we onze jonge inwoners in het zonnetje zetten en hen feliciteren met de mijlpaal van 18 jaar. Inwoners die bijna 18 jaar worden krijgen een kaart van de gemeente (per post). Naast de felicitatie wordt er op de kaart verwezen naar www.zevenaar.nl/18jaar. Op deze speciale pagina vinden de bijna 18 jarigen allerlei informatie. Daarnaast is er een feestelijke video zichtbaar van burgemeester Lucien van Riswijk.

0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner

Jaar realisatie

2022

Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. De nota Verbonden partijen, vastgesteld in 2019, is een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Vorig jaar heeft de raad ingestemd met deelname aan het nieuwe samenwerkingsverband in de regio: de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen. Dit jaar vindt de besluitvorming plaats over de regionale opgaven. In de meerjarenbegroting 2022-2025 worden daarvoor de financiële middelen vrij gemaakt.
In februari 2021 is de raad akkoord gegaan met een wijziging van governance van het gemeentelijk sportbedrijf Ataro BV. De wijziging is doorgevoerd naar aanleiding van een aanbeveling van de Rekenkamercommissie en is gericht op een beter samenspel tussen gemeente en sportbedrijf en op een betere sturing op de resultaten. De subsidierelatie wordt omgebouwd naar opdrachtgeverschap op basis van een dienstverleningsovereenkomst.
De voorbereiding van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Samenwerking de Liemers nadert zijn afronding. Ook deze wijziging is gericht op verbetering van de governance. De besluitvorming is voorzien in het tweede deel van 2021.

0.1.4 Corona herstelplan

Jaar realisatie

2023

Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

De raad heeft op 4 november 2020 het herstelplan vastgesteld met een aantal amendementen. Een aantal maatregelen is opgestart conform de planning en andere maatregelen worden nog opgestart omdat het herstelplan ziet op de periode 2020-2022. Voor een aanzienlijk deel van het totale gereserveerde bedrag was nog  afstemming vereist met de raad, te weten de invulling van amendement 9 dat ziet op een bedrag van € 1,24 miljoen. Met de invulling van dit bedrag heeft de raad op 7 juli 2021 ingestemd. Alle uit te voeren maatregelen zijn nu duidelijk beschreven en opgenomen in een planning voor de komende periode. De uitvoering is geborgd binnen de organisatie en de raad wordt periodiek geïnformeerd via de P&C cyclus en op andere wijze indien hiertoe aanleiding is.

0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie

0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten

Jaar realisatie

2022

We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Door de corona crisis is in 2021 beperkt invulling gegeven aan het zgn. Planmatig werken. Opleiding en training was helaas niet mogelijk. Wel vindt individuele advisering en ondersteuning plaats aan medewerkers.

0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk

Jaar realisatie

2023

Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Data maken betere sturing en besluitvorming door de gemeente mogelijk. We hebben verbeteringen doorgevoerd in ons datawarehouse. Hierin komen de gegevens samen vanuit de verschillende bronsystemen. Daarnaast zijn dashboards opgeleverd en verbeterd voor het sociale domein, VTH, dienstverlening en Belastingen. Hierdoor krijgt de organisatie steeds meer ervaring met sturen op basis van data. Voor de komende maanden staat op het programma trainingen voor het werken met Power BI, waarmee we de data visualiseren, en een plan van aanpak voor het verbeteren van de kwaliteit van onze gegevens.

0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie

Jaar realisatie

2023

We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid.  Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Volgens plan

De uitvoering en uitwerking van de verschillende doelstellingen om te groeien naar een moderne en professionele organisatie liep aanvankelijk achter op de planning. Door Covid-19 werden we gedwongen de focus te verleggen en kwamen we voor uitdagingen te staan in de wijze van uitvoering waar we een oplossing voor moesten vinden. Covid-19 duurt langer dan we hadden verwacht, waardoor de achterstand op de onderwerpen uit de kadernota HR en de doorontwikkeling van de Zevenaar Academie opliep. We hebben deze achterstanden kunnen inlopen door extra capaciteit in te zetten met de beschikbaar gestelde gelden uit de 1e Voortgangsrapportage 2021 voor het taakveld P&O.  

0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers

Jaar realisatie

2022

We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en hiervoor passende middelen te ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’ – 1. service op maat, 2. verbindend en 3. gastvrij - zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld, waardoor we onze dienstverlening gericht kunnen verbeteren.  

1. Service op maat
We zorgen voor een optimale bereikbaarheid door extra capaciteit in te zetten op piekmomenten aan de telefoon en aan onze balies. In 2022 willen we dat 80% van de telefonische oproepen in het klantcontact centrum opgenomen wordt binnen 20 seconden en dat 80% van de contactverzoeken binnen 2 werkdagen worden afgehandeld.

We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en door steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ kunnen we in 2021 op het landelijk gemiddelde van digitale volwassenheid zitten.

2. Verbindend
We vragen inwoners hun ervaring met ons te delen in de (spreekwoordelijke) reis die ze maken tijdens de oriëntatie, aanschaf en het gebruik van een product of dienst bij de gemeente. Dit noemen we een klantreis. Verbeteracties die hieruit voortkomen, pakken we direct op. Zo onderzoeken we hoe we de tevredenheid van inwoners verder kunnen verbeteren. In 2022 voeren we de inwonerpeiling van waarstaatjegemeente.nl opnieuw uit en willen we dat onze inwoners onze dienstverlening met minimaal een 7 beoordelen.

3. Gastvrij
We willen dat er aandacht is en blijft voor het verbeteren van de vaardigheid om klantgericht en gastvrij te werken. Hiervoor bieden we onze medewerkers trainingen aan in de Zevenaar Academie.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De maatregelen rondom het coronavirus hebben invloed gehad op onze gemeentelijke dienstverlening. In 2021 wordt steeds meer mogelijk. We gaan mee in de versoepelingen en vanaf september zijn we ook in de avonduren weer open voor afspraken. Vanzelfsprekend met oog voor de veiligheid van zowel onze bezoekers als onze medewerkers.

In 2021 willen we dat 80% van de inkomende telefoongesprekken binnen 20 seconden wordt opgenomen. In de periode januari tot en met juli 2021 werd 72% van de inkomende telefoongesprekken in het Klant Contact Centrum binnen 20 seconden opgenomen. Dit is een verbetering van 7% ten opzichte van 2020. We bereikten dit door ons rooster verder te optimaliseren en meer proactieve communicatie op andere kanalen in te zetten om het aantal inkomende gesprekken te verminderen. Het KCC Zorg schommelt rond de 50%. Dit komt doordat zij met een kleiner team werken en complexe vragen beantwoorden. Deze gesprekken duren daardoor langer. KCC Zorg is met een verbeteringsslag bezig.

In 2021 werden minder contactverzoeken binnen de afgesproken twee werkdagen afgehandeld dan in 2020. 68% van de contactverzoeken werd in de eerste helft van 2021 binnen 2 werkdagen afgehandeld. In 2020 lag dit niet boven de 80%. In de tweede helft van 2021 gaan we aan de slag om dit te verbeteren met een interne bewustwordingscampagne.

We gingen actiever aan de slag met feedback van inwoners. Sinds juli 2020 kunnen inwoners feedback achterlaten wanneer hun melding over de openbare ruimte is afgehandeld. We onderzochten deze signalen en zetten actief uit om de tevredenheid waar nodig te verhogen. Ook vroegen we inwoners en ondernemers mee te denken over de doorontwikkeling van onze website in ons Webpanel.

In 2021 zijn wederom meer producten en diensten digitaal beschikbaar. Dit betekent echter niet dat men alleen digitaal bij ons terecht kon. De keuze van onze inwoner bleef hierin leidend.

0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid

Jaar realisatie

2022

De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten:
(1) in Liemers verband (met 1Stroom en de RID) gaan wij na of mogelijke vernieuwing van architectuur voor informatie- en archiefbeheer noodzakelijk is; hierover adviseren wij u te zijner tijd afzonderlijk;
(2) wij maken eind 2020 een plan om de informatiehuishouding op orde te brengen om de vindbaarheid en ontsluiting te verbeteren;
(3) wij zorgen dat de huidige archieven digitaal op orde en duurzaam toegankelijk zijn.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De nieuwe Wet heeft als doel overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen.  Inmiddels is bekend welke compensatie gemeenten incidenteel en structureel krijgen voor de extra kosten die gemaakt gaan worden als de Wet wordt ingevoerd. Behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer zal naar verwachting eind september 2021 zijn. Dan is ook zicht op de invoeringsdatum.

Voorstel raad

Status staat op oranje in verband met uitstel van de invoering van de Wet. Zodra de definitieve versie van de Wet bekend is, maken wij een plan van aanpak waarin we aangeven op welke onderdelen van de Wet we concrete verbeteracties gaan uitvoeren en starten hiermee.

0.3 Financieel beleid

0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus

Jaar realisatie

2022

Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting.  In 2021 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De planning- en control cyclus voor 2021 bestaat uit de Kadernota, meerjarenbegroting, 2 voortgangsrapportages en de jaarrekening. Na overleg met de auditcommissie bieden wij deze 2e voortgangsrapportage (weer) in oktober aan. In de beide Voortgangsrapportages monitoren wij de voortgang van de bezuinigingsmaatregelen, de opstart van het Herstelplan en geven wij een actualisatie van de corona-effecten.

0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording

Jaar realisatie

2023

Vanaf 1-1-2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

De Invoering van de rechtmatigheidsverantwoording voor gemeenten is met één jaar uitgesteld. De aanvankelijke invoering vanaf het verslagjaar 2021 is uitgesteld naar het verslagjaar 2022. De wijzigingen in de regelgeving (Besluit begroting en verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO)) zijn nog niet doorgevoerd en daarnaast vindt de minister dat door de corona pandemie de verantwoording en controle voor 2021 al complex genoeg is. Daarom is dit niet het juiste moment om deze wijziging in de rechtmatigheidsverantwoording door te voeren. Overigens is in Zevenaar in overleg met de auditcommissie besloten in 2021 wel door te werken aan de voorbereidingen en ook al “proef te draaien” met de wijziging in de rechtmatigheidsverantwoording. We zijn onder andere gestart met de controleapplicatie en er zijn verbeteringen doorgevoerd in de controlfunctie.

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2021 13:51:56 met de export van 09/22/2021 08:51:26