Naam activiteit | Jaar realisatie | Status 2020 | Status 1e VGR | Status 2e VGR |
---|---|---|---|---|
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | 2022 | |||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | 2022 | |||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | 2022 | |||
0.1.4 Corona herstelplan | 2023 | |||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | 2022 | |||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | 2023 | |||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | 2023 | |||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | 2022 | |||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | 2022 | |||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | 2022 | |||
0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording | 2023 |
0.1 Goed bestuur
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Bijsturing raad | Bijsturing raad | Niet volgens plan | |
Kijkend naar de bestuurscultuur is er een cultuurkant en een instrumentele kant. De cultuurkant gaat over het elkaar ontmoeten binnen en buiten de vergaderingen, de instrumentele kant zijn bijvoorbeeld verordeningen die zijn vernieuwd. Alles afwegend zien we genoeg lichtpunten om de knop op oranje te zetten. |
Voorstel raad
Voorstellen voor verbetering komen via het Presidium naar de raad toe. De raad is zelf mede verantwoordelijk voor een goede en open sfeer in alle raadsbijeenkomsten. Raadsleden kunnen en mogen elkaar daarbij, indien nodig, op aanspreken. | ||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.
|
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Doeduiten Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt Nieuwe vormen van participatie Kinderburgemeester 18 jarigen | ||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | ||
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. De nota Verbonden partijen, vastgesteld in 2019, is een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Vorig jaar heeft de raad ingestemd met deelname aan het nieuwe samenwerkingsverband in de regio: de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen. Dit jaar vindt de besluitvorming plaats over de regionale opgaven. In de meerjarenbegroting 2022-2025 worden daarvoor de financiële middelen vrij gemaakt. | ||||
0.1.4 Corona herstelplan | Jaar realisatie | 2023 | ||
Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | |||
De raad heeft op 4 november 2020 het herstelplan vastgesteld met een aantal amendementen. Een aantal maatregelen is opgestart conform de planning en andere maatregelen worden nog opgestart omdat het herstelplan ziet op de periode 2020-2022. Voor een aanzienlijk deel van het totale gereserveerde bedrag was nog afstemming vereist met de raad, te weten de invulling van amendement 9 dat ziet op een bedrag van € 1,24 miljoen. Met de invulling van dit bedrag heeft de raad op 7 juli 2021 ingestemd. Alle uit te voeren maatregelen zijn nu duidelijk beschreven en opgenomen in een planning voor de komende periode. De uitvoering is geborgd binnen de organisatie en de raad wordt periodiek geïnformeerd via de P&C cyclus en op andere wijze indien hiertoe aanleiding is. |
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Door de corona crisis is in 2021 beperkt invulling gegeven aan het zgn. Planmatig werken. Opleiding en training was helaas niet mogelijk. Wel vindt individuele advisering en ondersteuning plaats aan medewerkers. | ||||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2023 | ||
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
Data maken betere sturing en besluitvorming door de gemeente mogelijk. We hebben verbeteringen doorgevoerd in ons datawarehouse. Hierin komen de gegevens samen vanuit de verschillende bronsystemen. Daarnaast zijn dashboards opgeleverd en verbeterd voor het sociale domein, VTH, dienstverlening en Belastingen. Hierdoor krijgt de organisatie steeds meer ervaring met sturen op basis van data. Voor de komende maanden staat op het programma trainingen voor het werken met Power BI, waarmee we de data visualiseren, en een plan van aanpak voor het verbeteren van de kwaliteit van onze gegevens. | ||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2023 | ||
We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | ||
De uitvoering en uitwerking van de verschillende doelstellingen om te groeien naar een moderne en professionele organisatie liep aanvankelijk achter op de planning. Door Covid-19 werden we gedwongen de focus te verleggen en kwamen we voor uitdagingen te staan in de wijze van uitvoering waar we een oplossing voor moesten vinden. Covid-19 duurt langer dan we hadden verwacht, waardoor de achterstand op de onderwerpen uit de kadernota HR en de doorontwikkeling van de Zevenaar Academie opliep. We hebben deze achterstanden kunnen inlopen door extra capaciteit in te zetten met de beschikbaar gestelde gelden uit de 1e Voortgangsrapportage 2021 voor het taakveld P&O. | ||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | ||
We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en hiervoor passende middelen te ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’ – 1. service op maat, 2. verbindend en 3. gastvrij - zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld, waardoor we onze dienstverlening gericht kunnen verbeteren. 1. Service op maat We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en door steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ kunnen we in 2021 op het landelijk gemiddelde van digitale volwassenheid zitten. 2. Verbindend 3. Gastvrij |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De maatregelen rondom het coronavirus hebben invloed gehad op onze gemeentelijke dienstverlening. In 2021 wordt steeds meer mogelijk. We gaan mee in de versoepelingen en vanaf september zijn we ook in de avonduren weer open voor afspraken. Vanzelfsprekend met oog voor de veiligheid van zowel onze bezoekers als onze medewerkers. In 2021 willen we dat 80% van de inkomende telefoongesprekken binnen 20 seconden wordt opgenomen. In de periode januari tot en met juli 2021 werd 72% van de inkomende telefoongesprekken in het Klant Contact Centrum binnen 20 seconden opgenomen. Dit is een verbetering van 7% ten opzichte van 2020. We bereikten dit door ons rooster verder te optimaliseren en meer proactieve communicatie op andere kanalen in te zetten om het aantal inkomende gesprekken te verminderen. Het KCC Zorg schommelt rond de 50%. Dit komt doordat zij met een kleiner team werken en complexe vragen beantwoorden. Deze gesprekken duren daardoor langer. KCC Zorg is met een verbeteringsslag bezig. In 2021 werden minder contactverzoeken binnen de afgesproken twee werkdagen afgehandeld dan in 2020. 68% van de contactverzoeken werd in de eerste helft van 2021 binnen 2 werkdagen afgehandeld. In 2020 lag dit niet boven de 80%. In de tweede helft van 2021 gaan we aan de slag om dit te verbeteren met een interne bewustwordingscampagne. We gingen actiever aan de slag met feedback van inwoners. Sinds juli 2020 kunnen inwoners feedback achterlaten wanneer hun melding over de openbare ruimte is afgehandeld. We onderzochten deze signalen en zetten actief uit om de tevredenheid waar nodig te verhogen. Ook vroegen we inwoners en ondernemers mee te denken over de doorontwikkeling van onze website in ons Webpanel. In 2021 zijn wederom meer producten en diensten digitaal beschikbaar. Dit betekent echter niet dat men alleen digitaal bij ons terecht kon. De keuze van onze inwoner bleef hierin leidend. | ||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2022 | ||
De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
De nieuwe Wet heeft als doel overheden transparanter te maken om zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen. Inmiddels is bekend welke compensatie gemeenten incidenteel en structureel krijgen voor de extra kosten die gemaakt gaan worden als de Wet wordt ingevoerd. Behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer zal naar verwachting eind september 2021 zijn. Dan is ook zicht op de invoeringsdatum. |
Voorstel raad
Status staat op oranje in verband met uitstel van de invoering van de Wet. Zodra de definitieve versie van de Wet bekend is, maken wij een plan van aanpak waarin we aangeven op welke onderdelen van de Wet we concrete verbeteracties gaan uitvoeren en starten hiermee. |
---|
0.3 Financieel beleid
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2021 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR | |
---|---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | ||
De planning- en control cyclus voor 2021 bestaat uit de Kadernota, meerjarenbegroting, 2 voortgangsrapportages en de jaarrekening. Na overleg met de auditcommissie bieden wij deze 2e voortgangsrapportage (weer) in oktober aan. In de beide Voortgangsrapportages monitoren wij de voortgang van de bezuinigingsmaatregelen, de opstart van het Herstelplan en geven wij een actualisatie van de corona-effecten. | ||||
0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording | Jaar realisatie | 2023 | ||
Vanaf 1-1-2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen. |
Stand van zaken | Rek. 2020 | 1e VGR | 2e VGR |
---|---|---|---|
Volgens plan | |||
De Invoering van de rechtmatigheidsverantwoording voor gemeenten is met één jaar uitgesteld. De aanvankelijke invoering vanaf het verslagjaar 2021 is uitgesteld naar het verslagjaar 2022. De wijzigingen in de regelgeving (Besluit begroting en verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO)) zijn nog niet doorgevoerd en daarnaast vindt de minister dat door de corona pandemie de verantwoording en controle voor 2021 al complex genoeg is. Daarom is dit niet het juiste moment om deze wijziging in de rechtmatigheidsverantwoording door te voeren. Overigens is in Zevenaar in overleg met de auditcommissie besloten in 2021 wel door te werken aan de voorbereidingen en ook al “proef te draaien” met de wijziging in de rechtmatigheidsverantwoording. We zijn onder andere gestart met de controleapplicatie en er zijn verbeteringen doorgevoerd in de controlfunctie. |