6. Sociaal domein

Wat doen we?

Naam activiteit

Jaar realisatie

Status 2020

Status 1e VGR

Status 2e VGR

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

2022

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

2022

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

2022

6.1.4 Vergroten grip op kosten

2022

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

2022

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

2022

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

2020

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

2021

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

2022

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

2023

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

2024

6.3.3 Inburgeringsbeleid

2022

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

2023

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

2023

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

2023

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

2023

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

Jaar realisatie

2022

Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken.
Wij gaan het zelf organiserend vermogen en de denkkracht in de stad, wijken en dorpen optimaliseren. Uitgangspunten die we hierbij hanteren zijn: bewoners als eerste aan zet, gelijkwaardige partners, alleen op verzoek, ‘ja en’ cultuur, benut wat er is, olievlek en gewoon doen. Deze uitgangspunten passen we toe in Het Krachtlokaal: hét Zevenaarse platform voor inwonerinitiatieven. Het burgerbudget maakt het mogelijk om samen met de inwoners projecten op te pakken en te realiseren. Deze activiteit is verbonden met activiteiten in het kader van burgerparticipatie en leefbaarheid in programma 0.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2020 is vanuit een bestemmingsreserve een bedrag van 150.000 euro, te besteden in 3 jaar, beschikbaar gesteld voor DoeDuiten. Met deze subsidieregeling is het mogelijk om inwonersinitiatieven een duwtje in de rug te geven.

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We hebben regelmatig overleg met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele (landelijke) ontwikkelingen en vraagstukken. De in 2020 nieuw geformuleerde ambities, doelen en resultaten leiden tot veranderingen in producten en activiteiten, die verwerkt worden in de prestatieafspraken bij de subsidieverlening. De door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023 vormen daarbij twee belangrijke documenten.

Caleidoz en andere maatschappelijke partners, zoals MEE, Santé Partners en Kunstwerk! werken samen aan activiteiten, zoals het Financieel Trefpunt. Hierbij helpen zij preventief inwoners met vragen en knelpunten op financieel gebied. Ook zijn er netwerken met partners (professioneel en vrijwillig) die rondom thema's zoals eenzaamheid en dementie samenwerken.

Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs.

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

Jaar realisatie

2022

Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De ontsluiting van de sociale kaart App Wegwijs in Zevenaar is gereed. Per september zal hier ook communicatietraject voor worden gestart. Daarnaast is er een WegWijs in Zevenaar in coronatijd webpagina op de gemeentelijke website ontsloten waar actuele informatie is opgenomen over activiteiten in coronatijd.

6.1.4 Vergroten grip op kosten

Jaar realisatie

2022

Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We kunnen de kostenstijgingen en ontwikkelingen voorspellen en hierop anticiperen. Dit betekent niet dat we niet geconfronteerd kunnen worden met stijgingen in kosten, we kunnen deze sneller signaleren en voorstellen voor bijstelling kunnen doen. Zo zien we een structurele toename van aanvragen Wmo, met name op het gebied van huishoudelijke hulp (op basis van de demografische ontwikkelingen van onze gemeente) veroorzaakt door toenemende vergrijzing. Voor 2021 ligt een taakstelling van 1.350.000 euro voor de beleidsvelden Jeugd en Wmo. Deze loopt op schema.
We hebben voor verwachte uitgestelde ondersteuningsvragen Jeugd en Wmo gerelateerd aan Corona ruim geraamd. We voorspelden op basis van toen bekende informatie een boeggolf van uitgestelde zorg- en ondersteuningsvragen. Deze boeggolf verwachten we niet meer in dezelfde omvang voor 2022 en 2023. We ramen de reserveringen corona-effecten voor de zorgkosten derhalve af. In de uitvoeringskosten zien we dat er meer capaciteit nodig blijft, ondersteuningsvragen worden complexer (met name voor de ondersteuningsvragen Jeugd). We zien ook dat inzet op preventieve activiteiten en voorliggende voorzieningen harder nodig is in deze tijd van omschakeling van het corona-regime naar normaal. Daar waar we met beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering een integrale benadering kunnen realiseren doen we dit door slimme verbindingen te maken tussen beleidsgebieden Jeugd, Wmo, Sport, Cultuur, Onderwijs en Welzijn.

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

Jaar realisatie

2022

Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren.  Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We ontwikkelen op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein. Voor het borgen van datagedreven werken zijn verschillende basisvereisten nodig voor een toekomstbestendige inrichting. Hier werken we aan. Dit gaat om privacywaarborgen, datakwaliteit, verhogen van datageletterdheid bij eindgebruikers, juiste toepassing van techniek en optimalisatie van processen. De verdere doorontwikkeling van de dashboards heeft enige vertraging opgelopen. Deze vertraging halen we in het laatste kwartaal van 2021 in. Hiermee blijven we binnen de oorspronkelijke planning.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De organisatie voert een aantal activiteiten uit om de instroom in jeugdzorg te verminderen. Namelijk het uitvoeren van de POH jeugd GGZ bij bijna alle huisartsen van Zevenaar, het subsidiëren van het Omgangshuis en Buurtgezinnen. Daarnaast investeren we ook in de samenwerking tussen onze consulenten en de partners in het jeugdzorgveld. We krijgen hierdoor meer inzicht in de verwijzingen die gedaan worden naar jeugdzorg, en daarmee meer handvatten om gerichter te kunnen sturen op vermindering van instroom. De contractmanager en de beleidsmedewerker jeugdzorg sluiten aan bij de regionale contractgesprekken met de aanbieders die veel zorg leveren in onze gemeente en agenderen onze goede- en verbeterpunten vanuit de samenwerking en contractmanagement. Wanneer het nodig is organiseren we een lokaal gesprek met een aanbieder.

Voor de Wmo geldt dat er proactief toezicht op de contracten en signaalgestuurd toezicht is ingericht. Toezicht kwaliteit Jeugd is landelijk georganiseerd en wordt uitgevoerd door het IGJ. Het toezicht op het gebied van rechtmatigheid voor Wmo en Jeugd wordt in 2021 ingericht op basis van de regionale afspraken. Dit moet leiden tot kwalitatief goede zorg en het geld dat contractueel is afgesproken.

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

Jaar realisatie

2020

Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We geven uitvoering aan de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming. We zijn inmiddels binnen de toegang gestart met een team van specialisten die zich richten op multiproblem-casussen. Dit team werkt volgens de systematiek van de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). Ondersteuning van casussen waar sprake is van samenloop tussen Zorg en Veiligheid worden door dit team opgepakt, zij voeren regie op de casussen gericht op de-escalatie en het bieden van de zorg die in die situaties nodig is.

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het expertisecentrum Mantelzorg Zevenaar is door een taakstellende bezuiniging gestopt per 1 januari 2021. Er wordt via meer praktische vormen invulling gegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers, in bestaande structuren, activiteiten en met ketenpartners. Belangrijke elementen zijn respijtzorg, informatie en ondersteuning, collectieve activiteiten. Dit is gerelateerd aan de aanbevelingen uit het rapport 'Samen sterk voor mantelzorgers'. In de raadsinformatiebrief 2021-001 is uitleg gegeven over de invulling van de ondersteuning van mantelzorgers in 2021.  

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

Sinds 2019 is een werkgroep van sleutelpersonen binnen Zevenaar actief die jaarlijks een vrijwilliger voordraagt voor de Zevenaarse vrijwilligersprijs.

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

Jaar realisatie

2023

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda.
Jeugd en Wmo:
•   Doorontwikkeling toezicht en handhaving zorg Jeugd en Wmo
•   Actualisatie beleid Sociaal Medische Indicatie
•   Doorlopende voorlichting over beschikbaarheid clientondersteuning
•   Voorkomen eenzaamheid
•   Inzetten op E-health bij zorgaanbod
Wmo:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie decentralisatie beschermd wonen
•   Lokale aanbestedingen Wmo (huishoudelijke ondersteuning zonder regie en hulpmiddelen)
•   Activiteiten gericht op ouderenbeleid (focus op voorkomen eenzaamheid,  zelfredzaamheid 75+ en ouderenmishandeling)
•   Inrichting samenwerkingsketen Dementie
•   Borgen van bemoeizorgtrajecten (ggz)
Jeugd:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie van activiteiten Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming
•   Uitvoeren regionaal Transformatieplan Jeugd (o.a. thema’s complexe scheidingen,  versterken lokale toegang en jeugdhulp met verblijf)

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Ook in 2021 hebben we in de uitvoering van beleid binnen het sociaal domein te maken gehad met de beperkende factoren van Corona en ook de taken die we in het kader van In het kader van de onderwerpen die op de uitvoeringsagenda Jeugd en Wmo zijn opgenomen is te melden dat wij nog volgens planning lopen. Op dit moment is de stand van zaken als volgt: We hebben een cliëntervaringsonderzoek over 2020 uitgevoerd. De analyse hiervan wordt nog afgerond en de bevindingen gaan we nog met u delen. De doorontwikkeling toezicht en handhaving Jeugd en Wmo is onder handen en is voor 2021 projectmatig opgepakt in combinatie met de kwaliteitsslag die we binnen de toegang aan het implementeren zijn. Implementatie vindt in het vierde kwartaal plaats. De aanbesteding hulpmiddelen WMO bevindt zich ook in de implementatiefase. Zie hiervoor actualisatie bestaand beleid voor de effecten hiervan. We hebben het onderwerp voorkomen eenzaamheid in het afgelopen jaar veelal gekoppeld aan de activiteiten in verband met Corona. Ten aanzien van de activiteiten in het kader van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming en het regionaal Transformatieplan Jeugd zijn onder handen, wel melden we ook dat hierbij ook in afwachting zijn van de landelijke discussie ten aanzien van de landelijke ontwikkelingen rondom de toekomst van het jeugdzorgstelsel.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2024

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten.
De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie voor Werk en Inkomen in de regio die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Evaluatie Businesscase RSD 2019-2020/Bestuurlijke opdracht RSD 2021-2023
In de raadsvergadering van 2 juni 2021 heeft  behandeling van dit onderwerp plaatsgevonden. De raad heeft hierbij kennis genomen van de Evaluatie Businesscase RSD 2019-2020 en de RSD voor het tijdvak 2021-2023 de volgende opdracht meegegeven:
- Blijf de focus leggen op mensen met perspectief op werk.
- Geef extra aandacht aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking en aan jongeren tot 27 jaar.
- Geef de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter.
- Focus bij de besteding van de extra middelen van Rijk en provincie op de uitvoering en de resultaten voor de Liemerse inwoners. Investeer hiervoor in de samenwerking
 binnen de Arbeidsmarktregio Midden- Gelderland.
- Benut de verkregen positie als netwerkorganisatie voor de realisering van de bestuurlijke opdracht.
- Blijf binnen de financiële kaders.

6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De voorbereiding en implementatie van de nieuwe Wet Inburgering vanaf 2022 is volop gaande. Aanpassingen van het inburgeringsstelsel moeten ervoor zorgen dat gemeenten betere mogelijkheden krijgen om zoveel mogelijk nieuwkomers zo snel mogelijk aan het werk en op het vereiste taalniveau te krijgen. De gemeente krijgt hierin de regierol en wordt onder andere weer verantwoordelijk voor het inburgeringsonderwijs.

Vanwege de verhoogde taakstelling voor huisvesting van statushouders in 2021 is de kans groot dat we de taakstelling dit jaar niet kunnen realiseren. Samen met de woningcorporaties blijven wij ons sterk maken voor passende en tijdige huisvesting voor de statushouders die aan onze gemeente gekoppeld worden. Naar aanleiding van uw aangenomen motie hebben wij bij het rijk aandacht gevraagd voor de problematiek van voldoende sociale huurwoningen voor het huisvesten van statushouders. Daarnaast neemt de gemeente deel aan de tijdelijke regeling ‘Financiële impuls versnelde huisvesting grote gezinnen vergunninghouders’. Wij hopen hiermee een groot gezin van tien personen dat gekoppeld is aan onze gemeente te kunnen huisvesten en begeleiden.

Voorstel raad

Bijsturing is niet nodig. Kennis nemen van de stand van zaken.

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

Jaar realisatie

2023

Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen. De RSD voert de opdracht uit om mensen in een uitkering te begeleiden naar werk.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

RSD de Liemers zet zich vanuit de nieuwe Bestuurlijke Opdracht 2021-2023 in om meer mensen met een bijstandsuitkering te begeleiden naar betaald werk.

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

Jaar realisatie

2023

Een deel van de inwoners die leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen. Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport en cultuur.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In het najaar wordt er bekendheid gegeven aan de gemeentelijke collectieve zorgverzekering voor inwoners met een laag inkomen en hoge zorgkosten. Daarnaast monitoren we het gebruik van de vernieuwde Gelrepas.

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

Jaar realisatie

2023

We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We zijn aan de slag gegaan met aanpak vroegsignalering schulden. Eerst vanuit de pilot Schuldenvrij en sinds 1 januari 2021 vanuit vroegsignalering als nieuwe wettelijke taak. Vroegsignalering binnen de schuldhulpverlening is het in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. De wijzigingen houden concreet in dat de gemeente door signaalpartners op de hoogte wordt gesteld van beginnende betalingsachterstanden. Het gaat om betalingsachterstanden van vaste lasten, huur, zorgpremie, energie en drinkwater. De signaalpartners zijn verplicht de betalingsachterstanden te melden als de gemeente daar om vraagt. In de tweede helft van dit jaar zien we dat de kinderziektes, waaronder ICT systemen, waar we in de eerste helft van dit jaar mee te maken hadden, grotendeels zijn opgelost. Nu komt de aandacht onder andere te liggen op het doen van huisbezoeken en het verbeteren van de werkwijze met wettelijke partners.

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

Jaar realisatie

2023

Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen.

Stand van zaken

Rek. 2020

1e VGR

2e VGR

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We werken aan een plan om meer regie te voeren op de instroom van schuldenbewind door meer samen te werken met bewindvoerders. Doel is voor inwoners een passend traject en het tijdig op- en afschalen van de ondersteuning. Financiële zelfredzaamheid van inwoners stimuleren we waar mogelijk.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland.

In 2020 zijn de kosten die Zevenaar maakt voor de toegang per inwoner gedaald van € 75 naar € 73 per inwoner. De realisatiecijfers over 2020 van de Gelderse gemeenten zijn nog niet beschikbaar. Wij kunnen dus nog geen conclusie trekken dat wij dichter bij het Gelders gemiddelde zijn uitgekomen.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende.

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2020 is afgerond. De ruwe data zijn verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (WMO) en het ministerie VWS (Jeugd). Het rapport met daarin de analyse van de data wordt nog nader geduid en de uitkomsten met de participatieraad besproken.

 -

Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland

In Zevenaar hebben 74,3% van de huishoudens geen vorm van ondersteuning of zorg tegenover 78,1% in Gelderland. Voor hulp bij het huishouden en Hulpmiddelen en diensten is het percentage hoger ten opzichte van het Gelderse gemiddelde. Voor hulp bij het huishouden verstrekken wij 40 voorzieningen per 1000 inwoners tegenover 30 als Gelders gemiddelde. Voor hulpmiddelen en diensten zijn dit 56 voorzieningen per 1000 inwoners tegenover 38 als Gelders gemiddelde.

 -

In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld.

De bezuinigingsmaatregelen zijn netto verwerkt in de huidige begroting. We voeren de verbetervoorstellen uit en blijven naar verwachting binnen de beschikbare budgetten.

 -

In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig.

In Zevenaar wonen 964 inwoners zelfstandig tegenover het Gelderse gemiddelde van 949 zelfstandig wonende inwoners. De realisatie van deze doelstelling loopt hiermee op schema. Er is onderzoek gedaan naar de woningmarkt in Zevenaar. Op dit moment wordt naar aanleiding van dit onderzoek onderzocht wat dit precies betekent en welke acties nodig zijn om het woningaanbod aan te sluiten op de vraag.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland.

Op basis van de Gelderse begrotingen over 2020 en 2021 zien we dat wij afgerond 25% meer begroten dan het Gelderse gemiddelde. Of ditzelfde percentage ook geldt voor de realisatiecijfers over 2020 is nog niet bekend. Deze vergelijkingscijfers zijn nog niet gepubliceerd. Echter Zevenaar begroot realistisch en het vermoeden is sterk dat veel andere gemeenten de stijgen de kosten nog niet volledig doorvoeren in de begroting.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Het Gelders gemiddelde over het tweede half jaar van 2020 is 1,3%, ten opzichte van 1,4% voor Zevenaar. Hiermee zitten we op schema met deze doelstelling. We blijven de ontwikkelingen monitoren en blijven inzetten op voorkomen van verblijf waar dat kan. Landelijk en regionaal zijn er veel ontwikkelingen rondom jeugdzorg met verblijf. Plekken binnen residentiële instellingen worden afgebouwd of instellingen worden zelfs gesloten. De ambitie is jongeren in de eigen regio of in de eigen gemeente de juiste hulp te kunnen bieden. Daarom zijn we in regionaal verband bezig kleinschalig aanbod te ontwikkelen voor onze jeugd, maar ook het organiseren van extra pleegzorg plekken. Eind 2021 wordt er gestart met een lokaal onderzoek om te kijken hoe we als Zevenaar zelf ook kunnen bijdragen aan deze ambitie.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Gedwongen maatregelen treffen we op www.waarstaatjegemeente.nl onder de rubrieken Jeugdbescherming en Jeugdreclassering. De laatst beschikbare data betreffen de cijfers uit 2020. In Zevenaar heeft 1,4 % van de jongeren tot 18 jaar een Jeugdbeschermingsmaatregel en 0,4 % van de jongeren van 12 tot 23 jaar is in aanraking geweest met de Jeugdreclassering. Voor Gelderland zijn deze cijfers respectievelijk 1,3 % en 0,3 %. Hiermee blijven we binnen de bandbreedte van deze doelstelling en constateren we dat we tussentijds op koers zitten.

 -

Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af.

Deze doelstelling is gebaseerd op een verbetervoorstel naar aanleiding van de bevindingen van de Taskforce Zevenaar Sociaal Domein en de beleidsvisie uit begin 2020 om een specialistenteam te vormen, dat specifiek regie voert op zorg- en veiligheidscasussen. Implementatie van dit verbetervoorstel heeft vertraging opgelopen in 2020, maar vanaf mei 2021 is dit specialistenteam gestart. De onderliggende werkprocessen en de verwerking hiervan in de systemen zijn onder handen. Hierbij is ons doel te registeren hoeveel casussen via dit team worden afgedaan en welke zwaarte deze casussen worden ingeschaald volgens de AVE-methode. Deze data is nog niet beschikbaar.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere.

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2020 is afgerond. De ruwe data zijn verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (WMO) en het ministerie VWS (Jeugd). Het rapport met analyse van de data  wordt nog nader geduid en de uitkomsten met de participatieraad besproken.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7.

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2020 is afgerond. De ruwe data zijn verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (WMO) en het ministerie VWS (Jeugd). Het rapport met analyse van de data  wordt nog nader geduid en de uitkomsten  met de participatieraad besproken.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving.

Het cliëntervaringsonderzoek wordt eens per jaar uitgevoerd. Het onderzoek over 2020 is afgerond. De ruwe data zijn verzameld en conform de verplichting vanuit het Rijk aangeleverd bij waarstaatjegemeente.nl (WMO) en het ministerie VWS (Jeugd). Het rapport met analyse van de data wordt nog nader geduid en de uitkomsten met de participatieraad besproken.

6.3 (Arbeids)Participatie

Doelstelling

 -

Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%.

We zijn begin 2021 gestart met het uitvoeren van de wettelijke taak 'vroegsignalering schulden'. Dit betekent dat we signalen van betalingsachterstanden ontvangen van de wettelijke signaalpartners waaronder zorgverzekeraars en woningbouwcorporaties. Op deze manier komen inwoners met financiële problemen eerder bij ons in beeld, zodat wij problematische schulden door effectieve inzet van vroegsignalering kunnen voorkomen. We verwachten dat door de Coronacrisis meer mensen in schulden komen, al is dit nog niet goed zichtbaar.

 -

Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019.

In de raadsvergadering van 2 juni heeft de raad de RSD een nieuwe opdracht voor het tijdvak 2021 - 2023 meegegeven. In deze nieuwe opdracht heeft de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter gekregen. Gemeente en RSD werken hierbij nauw samen dit met als doel om deze mensen weer nieuw perspectief te bieden.

Deze pagina is gebouwd op 09/22/2021 13:51:56 met de export van 09/22/2021 08:51:26